Legenda o geniálním klavíristovi se odehraje v Uffu

Výborný text, skvělá režie, vynikající Radim Madeja a neskutečný Jakub Šafr v roli klavíristy. To je shrnutí této inscenace při které člověk místy nedýchá.

Radim Madeja (foto z předávání ceny Thalie 2015) a Jakub Šafr zavítají ve středu do Trutnova, aby zde předvedli výjimečné představení.

Představení, za které jeho protagonisté získávají Ceny Thálie jako na běžicím pásu. Strhující příběh, velký herecký výkon a úžasná živá hudba z bezprostřední blízkosti. To vše nabídne ve středu 9. 11. 2016 v 19:00 Uffo.


Příběh geniálního klavíristy, který nikdy nevstoupil na pevnou zem.

Ve hře italského spisovatele Alessandra Baricca a v režii Pavla Kheka ohromí diváky Radim Madeja jako Tim Tooney. Jedinou další postavou na jevišti je pak skvělý jazzový pianista Jakub Šafr jako geniální pianista Danny Boodmann T.D. Lemon Novecento.


2016-11-07101700Představení NOVECENTO (1900) se odehraje ve středu 9. 11. v 19:00 hodin v Uffu. Lístky jsou ještě stále v prodeji: trutnovak.com/novacento.


Na samém počátku roku 1900 našel starý námořník na zaoceánském parníku v krabici od citronů opuštěné nemluvně. O pár let později se nalezenec dostal ke klavíru v první třídě lodi a vznikla legenda zvaná „1900“.

Radim Madeja, který celé představení táhne, obdržel za výkon v této roli Cenu Thálie 2015.

2016-11-07100555Z rozhovoru pro kulturní portál www.scena.cz


Jak ses dostal k inscenaci Novecento (1900)? Kdo tento text objevil?

Přesně nevím. Režisér Pavel Khek hru spolu s dramaturgyní Lenkou Smrčkovou viděl ve slovenské produkci na nějakém festivalu a bylo to pro ně opravdu silné. Takže se rozhodli, že to nazkouší pro boleslavské publikum. To byl začátek. Já jsem s Pavlem Khekem dělal v mosteckém divadle Přelet nad kukaččím hnízdem. Když pak přišel s návrhem, zda bych si zahrál Tima Tooneyho, neváhal jsem. Pavel je vynikající režisér, výborně se mi s ním dělá. Jeho věci jsou vyloženě záležitosti mého srdce. Shodou okolností podle hry Novecento (1900) vznikl také film, který se jmenuje Legenda o „1900“. Je to můj oblíbený velký biják.

Můžeš přiblížit zákulisí zkoušení? Monodrama asi nelze táhnout třeba čtyři hodiny v kuse…

Přiznám se, že jsme s tímto žánrem jako takovým neměli zkušenosti. Nejdříve jsme se začali scházet na čtené zkoušky po pražských kavárnách. Vždycky jsme se někde zavřeli, četli jsme a bylo. Samotné zkoušení jsme si pak naplánovali od 9:00 do 17:00 hodin. Při jednom čtení v kavárně skvělé herečky Diany Šoltýsové, která má s monodramatem zkušenost, protože sama hraje představení Frida K., jsme vyzvídali, jak to chodí. Konstatovala, že v takovém zápřahu to nedáme, prý skutečně stačí zkoušet dvě hodiny denně. My to ale dali. Intenzivně jsme zkoušeli třeba šest hodin, s hodinovou pauzou na oběd. A snad je to na představení vidět. Byl to pro mě opravdu intenzivní zážitek. Nesmím a nechci zapomenout na Jakuba Šafra, který v inscenaci hraje samotného Novecenta, hraje geniálně na piano, a navíc je to vynikající jevištní parťák. Přes čtyřicet let žiju, a najednou poznám člověka stejného vnitřního zaměření. Bylo a je to výjimečné a nádherné setkávání.

Celý rozhovor najdete na webu scena.cz.

Legenda o geniálním pianistovi byla také zfilmována. V roce 1998 film natočil Giuseppe Tornatore a v hlavní roli hrál Tim Roth. Hudbu složil Ennio Morricone, který za ni v roce 2000 obdržel Zlatý glóbus (filmová a televizní cena udělovaná každý rok v lednu Asociací zahraničních novinářů v Hollywoodu).

2016-11-07100237

V jednom z prvních dnů nového století nalezl Danny Boodman, pomocník z kotelny, na palubě zámořské lodi Virginian, novorozeně chlapce a rozhodl se dítě skrýt v tajemných prostorách podpalubí. Posádka lodi malého vždy nazývala 1900.

Chlapec rostl a již v první třídě v sobě objevil zázračný talent při hře na klavír. Dokázal hrát přirozeně procítěně, fascinoval všechny cestující. Kapitán se proto rozhodl ponechat chlapce na palubě lodi, aby bavil první třídu.

O 30 let později se neúspěšný muzikant Max setkává v jednom zaprášeném hudebním obchodě se starou nahrávkou překrásného jazzového piana. Dozvídá se, že to hraje 1900 na palubě lodi Virginian, a je rozhodnut stůj co stůj zjistit, jaký byl jeho další osud. Dozvídá se však, že loď Virginian je určena k demolici. Max, jat zvláštní předtuchou, spěchá do přístavu a na poslední chvíli demolici zabrání. Než dojde ke konečnému zničení lodi, chce Max ještě naposledy slyšet tu zázračnou hudbu a setkat se s legendou 1900… (oficiální text distributora).