Nenávist na českém internetu

Analýza: Co český hejtr nejraději hejtuje

Pro ty, co se s hejtry ještě nesetkali, tak tohle slovo vzniklo z anglického hate, což znamená nenávidět nebo nemít rád. Takže hejtr je takový nenávistník.

Dřív se hejtři vyskytovali hlavně na internetových diskusních fórech, kde se jim říkalo trollové a jejich nakrknuté poštěkávání bylo předmětem pobaveného posměchu.

Intenzitu nenávisti a její trendy začala před několika měsíci měřit společnost Yeseter pro iniciativu HateFree Culture.

Aktuální data ukazují několik zajímavých skutečností – tzv. „hejtři“ se povětšinou nevěnují jednotlivému tématu, ale plynule přechází z hejtování jedné skupiny ke

druhé. Naopak existuje poměrně omezené množství základních narativů, které hejtři opakují a mezi sebou kombinují. Analýza kromě jiného rovněž přináší profil

standardního českého internetového hejtra, nenávistníka.

Report shrnující monitoring domácího webového prostoru a sociálních sítí přinesl zhodnocení vývoje v komunikaci na domácím webu a podrobněji se též věnoval jejím

trendům. Rozjitřená atmosféra po útocích v Paříži se již poněkud uklidnila, zmínky o Romech jsou od února zpět na špici, když předběhly celkový objem buzzu věnovaný muslimům.

Dále se report věnuje souhrnnému představení nejčastějších témat a tomu, jak se mluví o sledovaných skupinách. Ukazuje se, že existuje poměrně malé množství základních

(oblíbených) narativů (hoaxů, hejtů, stereotypů), na které se přispěvatelé ve svých komentářích odkazují a různě je mezi sebou kombinují. Pokud hovoříme o autorech

negativních komentářů, report obsahuje profil českého hejtra inklinujícího k monitorovaným tématům.

 

Skladba komunikace podle sledovaných témat – leden a únor 2015

 

Negativně ladění přispěvatelé se většinou zaměřují na více než jedno sledované téma, což poukazuje na skutečnost, že témata menšin mohou být zástupná, a že tyto jsou používány

jako nástroj vymezení se k celkové realitě i k jejím dílčím částem. Systematické hejtování pouze jedné menšiny je tak spíše výjimkou, kterou provozují zejména někteří specializovaní

islamofobové.

Profil standardního hejtra

„Na základě podrobné analýzy hejtů na webu byl vytvořen profil standardního hejtra. Pravda, je u něj mnohem jednodušší charakterizovat, co nemá rád, než co rád má. To proto, že se

prezentuje především negativně,“ přibližuje Petr Zavoral, jednatel společnosti Yeseter. Mezi jeho zajímavé charakteristiky mimo jiné patří:

  •  Má kladný vztah k autoritářskému vládnutí (Rusko, 90 % nebo USA, 10 %) a rovněž k vládě silné ruky, kterou pro něj dnes představují prezidenti Putin i Zeman.
  •  Trpí sentimentem po starých časech, po režimu před listopadem 89.
  •  Z politických stran silněji inklinuje k Úsvitu T. Okamury a přímo nesnáší Zelené
  •  Je typickým populistou, táhne s většinou a nejlépe funguje v davu
  •  Disponuje černobílým viděním světa. Zcela ignoruje fakta, často podléhá mýtům a demagogii a neustále s ním cloumají negativní emoce

Společnost Yeseter připravila jeden report už v únoru tohoto roku. Jedno z nejzajímavější zjištění bylo, že prudký nárůst objemu nenávistné komunikace vůči

jedné skupině (muslimové), zesiluje intenzitu nenávisti i vůči dalším skupinám, jak např. Romům či homosexuálům.

„Pro buzzmonitoring jsme se rozhodli především pro to, abychom dokázali lépe rozkrýt a pochopit mechanismy nenávisti a nesnášenlivosti. Už v první fázi jsme

odhalili zajímavá zjištění a nepochybně nás čeká ještě řada zajímavých poznatků v budoucnu. V projektu HateFree pak na tato zjištění reagujeme“, komentuje

výsledky analýzy Jaroslav Valůch, vedoucí projektu HateFree Culture.

Detailní výsledky výzkumu jsou ode dneška zveřejněny na webu hatefree.cz, vč. detailního popisu metodologie monitoringu.

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *