Máme rádi Trutnov, ten má rád Xantipu.

Piráti Martin Jiránek a Petr Němeček dnes na stránkách Žít v Trutnově (volební uskupení SZ, Pirátů a LES) zveřejnili dlouho očekávanou podrobnou analýzu uzavřených smluv o public relations firmou XANTIPA AGENCY, s.r.o  pro město Trutnov. Shromáždění informací a jejich vyhodnocení muselo zabrat mnoho času a domníváme se, že i zpracování vyvážené a objektivní.

Martin Jiránek říká:

„… Do povědomí Trutnováku se už pomalu dostává fakt, že portál Trutnovinky a jeho vlastník Xantipa s.r.o. jsou reklamní agenturou trutnovské ODS a hlásnou troubou současného vedení města…“

„… Problém nastává tehdy, kdy tato agentura, kterou spoluvlastní zastupitel za ODS, dostane za jedno volební období od města a organizací městem dotovaných zakázky v hodnotě 10 milionů korun, navíc když to jsou zakázky předražené a pro město nepotřebné…“

Videoprezentace, která zabere zhruba 24 minut se věnuje podrobně a věcně smlouvě samotné a také důvodům, jestli měla být v takové podobě vůbec uzavřena.

Kolik stojí krásný Trutnov?

Také máme rádi Trutnov!

Redakce Trutnovák.cz se dotazovala tiskové mluvčí MěÚ Náchod Niny Adlof, zda pro PR města využívají nějaké externí služby. Dle jejího vyjádření město Náchod žádnou podobnou smlouvu uzavřenu nemá a ani v minulosti nemělo.

Ing. Magdaléna Doležalová z Městského úřadu Jičín taktéž potvrzuje, že Jičín žádné externí PR agentury nevyužívá.

„… Necháváme si pouze zpracovávat reportáže pro město z našich akcí, a to od východočeské televize V1…“

Výše uvedené odpovědi od mediálních odborů měst dorazily v horizontu jednoho až dvou dní. Podobný dotaz směřovaný na tiskovou mluvčí města Trutnov byl odeslán 29.9.2014. Do dnešního dne jsme žádnou reakci neobdrželi.

Situace kdy si město platí v takovém objemu externí firmu není nijak obvyklá a je vhodné se blíže seznámit s tím, za co vlastně město platilo.

Když mediální odbor města nestačí

V květnu 2011 byla s firmou Xantipa s.r.o. na základě výběrového řízení podepsána smlouva o poskytování PR pro Trutnov. Následně došlo k prodloužení o dalších 26 měsíců, tedy do srpna 2013.

Firmě Xantipa s.r.o, jejímž spolumajitelem je člen zastupitelstva za ODS, se za tuto dobu zaplatila z městských peněz částka 3 260 000,– Kč.

Čtěte také:  Střelba na náměstí v Trutnově bude v sobotu dopoledne

V prezentaci Martina Jiránka a Petra Němečka se připomíná důležitý fakt, že samotné město má mediální odbor, kde je tiskový mluvčí, který by se měl o PR města starat. Ostatně je to obvyklá praxe i v ostatních podobně velkých městech, jako je Trutnov.

Firma Xantipa s.r.o. v situační zprávě o stavu mediální komunikace města v roce 2011 tento mediální odbor podrobuje kritice.

Navrhuje strategii a město za tuto strategii začíná platit 112 700,– Kč bez DPH měsíčně.

Nejedná se však o práci za odvedenou práci, jedná se o paušální platbu, bez vazby na provedenou práci.

Ve videu jsou postupně analyzovány položky, za které město pravidelně firmě Xantipa platilo.

Například takzvaná supervize tiskové zprávy (tedy kontrola, zda je zpráva v pořádku) 4x za měsíc byla ohodnocena na 2 500,– Kč.

Zkontrolovat přečtení zprávy o třinácti řádcích, které napsal placený tiskový mluvčí města,  ze odhadovat na jednu minutu.

Dvojitá platba

Ještě lepší situace nastává, když tiskovou zprávu napíše přímo Xantipa. Taková zpráva je oceněna na 4 000,– Kč. Rozsah je na čtvrtinu stránky ve wordu. Paradoxem je, že zprávy byly často psány přímo na web Trutnovinky, takže se zabily dvě mouchy jednou ranou. Trutnovinky získaly obsah pro svůj web, který mohly následně pomocí reklamy prodat svým čtenářům a město jim za to ještě zaplatilo královskou cenu.

Za tři takové zprávy, které se vejdou na jednu stránku, inkasovala Xantipa 12 000,– Kč.

Sečteno a podtrženo, za dva roky za tuto nenáročnou činnost město vydalo 571 500,– Kč. Těžko se lze ubránit konstatování, že vložit takovou sumu do profesního rozvoje současné mluvčí, neměl by být problém, aby mohla tiskové zprávy psát sama.

Další položka, kterou se autoři videa zabývají, je Videožurnál 1x do měsíce. Jeho hodnota byla oceněna na 18 000,– Kč za jeden díl.

Recyklovaných 6 minut za 18 000,- Kč¨

Celkovou délku videí autoři vydělili jejich počtem (26) a vyšla jim délka jednoho videa na 5,5 minuty. Těchto 5,5 minuty tedy stálo 18 000,– Kč. Jak uvádí autoři videa, porovnáním videí na webu Trutnovinek a videí pro město Trutnov se ukazuje, že šlo o identický materiál, pouze jinak nastříhaný. Tedy stejná situace jako s tiskovými zprávami. Trutnovinky natočí pro obsah svého webu video pro své čtenáře a jako bonus sestříhají a namluví 5,5 minuty materiálu pro město za 18 000,– Kč. Velmi efektivní, především pro majitele Xantipy s.r.o.

  • Za psaní a dohlížení na to, jak píše mluvčí města, bylo za 26 měsíců zaplaceno 571 500,– Kč
  • Za 2 hodiny a 20 minut Videožurnálů recyklovaných z materiálu pro Trutnovinky bylo zaplaceno 468 000,– Kč
  • Dobré vztahy s novináři (rozesílání tiskových zpráv a komunikace s novináři) přišly na 600 000,– Kč
  • Za monitoring tisku, tedy za to, že někdo četl každý den noviny, město zaplatilo 417 000,– Kč
  • Výlety novinářů do Trutnova stály 300 000,– Kč
  • Interní dotazníky loajality zaměstnanců, které není nijak náročné zrealizovat, přišly město na 80 000,– Kč
  • Za řešení interních problémů pana Hendrycha a paní Horynové město zaplatilo 45 000,– Kč
Čtěte také:  Trutnovský areál Bojiště již 18 let chátrá

Celková částka, kterou město firmě Xantipa zaplatilo za 26 měsíců, je 3 260 000 Kč bez DPH.

Podle Martina Jiránka bylo z celé sumy zhruba 2 500 000 Kč utraceno zbytečně nebo byly práce předražené.

Na celou prezentaci se můžete podívat na tomto videu:


Autor shrnutí kandiduje v komunálních volbách na 30 místě  za  TOP09 jako bezpartijní.  

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *