Polepených oken v MHD ubyde

Je možné, že občanům Trutnova tolik nevadí, že MHD není zdarma. Stěžují si spíše na praxi provozovatele, který umísťuje reklamu i na skla autobusu, což cestujícím brání ve výhledu ven.

Jelikož se zdá logické, že prosklené části vozu jsou k průhledu ven primárně určeny, kontaktovali jsme dopravního ředitele společnosti Osnado Ing. Milana Kováře, abychom zjistili, jak se k výlepům reklam na prosklené části autobusů staví.

Ing. Milan Kovář uvedl, že si není vědom toho, že by se okna autobusů nějakým extremním způsobem přelepovala. Používají se prý spíše menší formáty.

M.K.: „Pokud se lepí vnější polep přes prosklené plochy, používá se tzv. perforovaná folie s atestem, přes kterou je vidět ven.“

JRR.: „Ale podle mých informací moc dobře ne.“

M.K.: „Pokud je zhoršená viditelnost nebo prší, tak trochu hůř, protože se kampkami trochu slévají ty dírky. Jinak, když je folie suchá, tak přes ni je vidět jen o něco hůře. Není to samozřejmě jako přes volné okno, ale normálně vidět ven je.“

JRR.: „A je to tedy běžná praxe, s těmi plochami se počítá ve vaší nabídce společnostem, které mají zájem o reklamu?“

M.K.: „Ty společnosti většinou mívají nějakou představu o reklamních plochách. My se snažíme vždy najít nějaký konsensus, co je možné z hlediska vzhledu a předpisů, protože některá okna z hlediska bezpečnosti (aby měl řidič výhled) nesmí být zalepená z důvodů, které jsem zmiňoval výše, protože když se fólie namočí, je přes ni vidět hůře. To se všechno dolaďuje a v současné době už se řeší spíše nějaké menší formáty typu bilboardového na straně bez dveří, nebo nějakého formátu vedle dveří, je na karoserii a přes okno zasahuje jenom částečně.

Nějaký celopolep je, pokud si dobře vzpomínám, už jen jeden, rádio Černá hora, která se v nejbližší době bude strhávat.

autobus_2

Polepené dveře autobusů na jízdním komfortu nepřidá

JRR.: Není to tedy nějaký trend do budoucnosti, že by se ty prosklené plochy na autobusech nabízely? Něco jako byly ty plakáty na dveřích, přes které nebylo vidět ven.

M.K.: Pokud mluvíte o plakátech na dveřích, tak asi máte na mysli předvolební výlepy, kdy se hledalo každé volné místo. Na ten jeden měsíc se tak reklama dá umístit, aniž by to nějak bránilo provozu. To je samozřejmě extrém.

JRR.: Jak by se dal procentuálně vyjádřit zisk, který z těchto reklam Osnado získává?

M.K.: Výnosy z těchto reklamních ploch činí zhruba 6% tržeb MHD. To znamená, že pokud by nebylo těchto reklam, muselo by MHD být o 6% dražší.

JRR.: Dá se tedy konstatovat, že zvýšená frekvence polepů i přes skla byla především kvůli volbám a do budoucna by se v takové míře okna polepovat neměla?

M.K.: Dá se to tak říci. Pokud byste se podíval do velkých měst, tak byste zjistil, že ty celopolepy převažují, my takovou cestou jít nechceme, snažíme se využít těch menších formátů, nechceme mít ten autobus zalepený celý. Souhlasím s tím, že pokud je ten autobus oblepený celý, tak ten vzhled i výhled z autobusu je zhoršený.

JRR.: Děkuji za Váš čas.

Zdá se tedy, že prognoza výhledu z autobusů MHD Trutnov je příznivá. Alespoň do příštích voleb.

 

 

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *