Starosta Adamec svůj boj nevzdá

Redaktor Petr Záleský na stránkách hradecké mutace iDnes přinesl informaci o tom, že starosta města Trutnov Ivan Adamec svůj boj o změnu nejvyšší povolené rychlosti na dálnici ještě nevzdává.

Současná nejvyšší povolená rychlost na dálnici je 130 km/h. I. Adamec (ODS) je příznivcem toho, aby byla v České republice povolena nejvyšší rychlost 150 km/h.

Již v dubnu se 116 poslanců rozhodlo podpořit zvýšení maximální rychlosti. Z evropských zemí, které nějakým způsobem omezují rychlost na dálnici, jsme rázem mohli stát na špici. Snad jen Polsko se svými 140 km/h by nám mohlo dýchat na záda. Senát však poslancům zákon vrátil a ti jej již nepotvrdili. Své případné vetování zákona avizoval i prezident Zeman. Nakonec to však nebylo nutné.

Současný ministr Ťok je toho názoru, že naše dálnice nejsou na rychlost, o které sní někteří poslanci a část veřejnosti, připraveny. Za jejich konstrukční rychlost považuje nejvýše 120–130 kilometrů za hodinu.

Starosta Adamec je naopak toho názoru, že některé úseky dálnice na takovou rychlost již připraveny jsou. Zmiňuje například úsek mezi Poděbrady a Hradcem Králové, který často absolvuje na své cestě do nebo ze sněmovny.

Tento konkrétní úsek je dlouhý zhruba 55 kilometrů a nový zákon by umožnil, abychom vzdálenost překonali o čtyři minuty rychleji.

Krajský koordinátor BESIP Petr Hošek nevidí hlavní problém v tom, že by dálnice neumožňovaly takovou rychlost. Hlavní problém vidí v samotných řidičích. Na takovou rychlost podle něj ještě nejsou řidiči připraveni a vychováni.

“Nejsem agresívní řidič, jezdím takovým tím solidním českým způsobem „malounko přes čáru“. A tak to na dálnici obvykle neženu víc než sto pade, ve městě maximálně šedesát a plnou bílou čáru přejedu opravdu, ale opravdu jen ve výjimečných případech. Vím, že by všechno tohle stačilo na „vybodování“ do týdne, ale trvám si na tom, že patřím na silnici k těm nejdisciplinovanějším.” Psychopati za volantem (Reflex).

Překročení rychlosti mimo obec do 30 km lze vyřešit blokovou pokutou do 1000,– Kč. Někteří z řidičů, kteří mají „těžkou nohu“, si tedy hlídají, aby nepřekročili 160 km/h. Při překročení rychlosti o 40 km mimo obec se totiž bloková pokuta již nedává. V takovém případě je na řadě pokuta ve správním řízení nebo trest v trestním řízení (5000–10 000 Kč). Zákaz činnosti je v tomto případě na 6 měsíců až jeden rok.

V případě, že maximální povolená rychlost bude zvýšena o dvacet kilometrů v hodině, je možné, že se okolo nás začnou na dálnici ve větší míře objevovat „lovci času“, kteří budou svištět 180kilometrovou rychlostí.

Starosta I. Adamec si naproti tomu myslí, že by mělo být možné, aby se na dálnicích dalo jet v případě ideálních podmínek 150 km v hodině. Využít by se prý k tomu mohl inteligentní dopravní systém.

„Například večer tam není žádný provoz,“ argumentuje starosta Adamec. Podle něj se nehodovost v souvislosti s rychlostí nezvyšuje.

„… Můžete jet nebezpečně stovkou, ale přitom bezpečně stopadesátikilometrovou rychlostí,“ je přesvědčený Adamec.

Adamec v článku iDnes souhlasí, že poslední slovo by měli mít nakonec odborníci a ministerstvo dopravy.

Svůj návrh prý Adamec nechce prosadit za každou cenu, rád by ale, aby se o něm diskutovalo.

Na druhou stranu si v závěru článku starosta Trutnova I. Adamec tak trochu postěžoval na svou zkušenost s přístupem státních institucí a jejich představiteli:

„Když jsem hovořil se státními institucemi a jejich představiteli, tvářili se, že nejlepší by bylo svázat nás všemi možnými i nemožnými předpisy, hlídat nás kamerami a stvořit orwellovský svět a systém. Já si ale myslím, že lidem musíme trochu víc důvěřovat, a ne je takhle dusit,“ řekl I. Adamec.

  Maximální povolená rychlost jízdy v zemích Evropy (km/h)

Stát v obci mimo obec dálnice
Albánie 40 80 110
Belgie 50 90 120
Bělorusko 60 90 110
Bosna a Hercegovina 50 80 130
Bulharsko 50 90 130
Česká republika 50 90 130
Dánsko 50 80 110
Estonsko 50 90 110
Finsko 50 100 120
Francie 50 90 130
Chorvatsko 50 90 130
Irsko 50 60-100 120
Island 50 80-90
Itálie 50-70 90-110 130
Litva 50 70-90 110-130
Lotyšsko 50 90 110
Lucembursko 50 60 90
Maďarsko 50 90 130
Makedonie 50-60 80 120
Německo 50 100 130
Nizozemí 50 100 120
Norsko 50 80 90
Polsko 50 90 140
Portugalsko 50 90-100 120
Rakousko 50 100 130
Řecko 50 90 120
Rumunsko 50 90 130
Rusko 60 90 110
Slovensko 50 90 130
Slovinsko 50 90 130
Španělsko 50 90 120
Švédsko 30-70 70 110
Švýcarsko 50 80 120
Turecko 50 90 120
Ukrajina 60 90 130
Velká Británie 48 96 112

Zdroj. ÚAMK