Již jen několik dní dělí cyklisty, bruslaře a další sportovně zaměřené obyvatele z Trutnova a okolí od otevření nové cyklostezky na vrchu Houska. Stezka, která byla ze tří čtvrtin zafinancována ze Státního fondu dopravní infrastruktury a z jedné čtvrtiny městem Trutnov, byla ještě nedávno předmětem sporů mezi občany Trutnova.

Hlasitým odpůrcem byl především opoziční zastupitel Martin Jiránek (Žít v Trutnově). Podle jeho názoru běžci a cyklisté, kteří cestu využívají už dnes, asfaltovou stezku nepotřebují a pro in-line bruslaře je většina úseků naprosto nesjízdná.

Ačkoliv stavbu cyklistické stezky schválili zastupitelé již v roce 2014, vznikla petice, která usilovala o to, aby zastupitelé stavbu již schváleného projektu zrušili. Na základě této petice následně vznikla druhá petice, která měla být naopak na podporu projektu.

Častým nepochopením celé situace byla skutečnost, že město nemělo k dispozici 12 milionů, o kterých se rozhodovalo, kam je v podobě asfaltu rozprostřít. Opravy komunikací, chodníků nebo budování smysluplných cyklostezek vedoucích od někud někam, z těchto peněz bohužel financovat nešlo.

Obyvatelé Trutnova by bylo možné rozdělit do tři hlavních skupin, které by se daly zjednodušeně charakterizovat takto:

  1. Vadí mi tento projekt, chtěl bych, aby byl okamžitě zrušen (petice proti cyklostezce).
  2. Tento projekt se mi líbí a chci, aby byl dokončen (petice pro cyklostezku).
  3. Je mi to celkem jedno (ostatní).

Zdá se, že převažovala ta třetí část, zatímco první a druhá byla podle počtů podpisů v petici zhruba vyrovnaná. Obě petice totiž nasbíraly údajně okolo čtyř stovek podpisů.

Stezku "pokřtí" závody dětí a dorostu

Projekt "Houska"  to každopádně neohrozilo a v pátek 16. října bude cyklistická stezka v 14 hodin za přítomnosti zástupců města, dodavatelské společnosti i sportovců slavnostně otevřena. Pokřtí ji závody dětí a dorostu z trutnovského oddílu běžeckého lyžování Olfin Car – Vella Trutnov (podporovatelé petice č. 2).

Šířka nové cyklostezky je 3 metry, délka pak 2,3 km. Cyklostezka je napojena na stávající místní cyklotrasy a počítá se s tím, že bude využívána jak pro rekreační, tak tréninkové účely sportovně založených obyvatel Trutnova a okolí. Problémem je omezená možnost pro parkování vozidel. Zda je to problém palčivý, ukáže však až samotný provoz cyklostezky.

Díky úpravám terénu by měla mít cyklostezka požadovaný sklon, odpovídající normám a vyhovující požadavkům bruslařů. Stezka navazuje na současné trasy v okolí Bojiště, například na cyklotrasu "Po stopách války 1866". Podle vyjádření starosty města Ivana Adamce cyklostezka rozšiřuje sportovní možnosti v Trutnově, ať už jde o cyklistiku, běh, kolečkové brusle, nebo kolečkové lyže. Cyklostezka prý umožní bezpečné sportovní aktivity v přírodě, a to i takové, pro které nebyly v našem městě vhodné podmínky.

Ještě před otevřením se vydal na „inspekci“ zastupitel Martin Jiránek (Žít v Trutnově) a na svém FB profilu zveřejnil své dojmy a video.

Zde je jeho shrnutí:

  1. Cyklostezka je využitelná opravdu primárně pro BĚŽKAŘE. Malé děti na krátkých rovinkách, ti větší již celý okruh.
  2. Mohou ji využít i hodně zkušení BRUSLAŘI na kolečkových bruslích. Běžní, méně zkušení bruslaři, bruslící maminky s kočárky atd. si myslím dojíždět nebudou a zůstanou na stezce podél řeky. Opravdu to není pro nezkušené bruslaře bezpečné.
  3. Budou to moci využít i borci na SKATEBOARDECH a dalších prknech – dva kratší adrenalinové sjezdy.
  4. CHODCI na vycházky budou v drtivé většině mířit jinam. Chodit lesem po asfaltu prostě nemá to kouzlo.
  5. KOŇÁCI, kteří tam dříve jezdili, už nebudou.
  6. VOZÍČKÁŘI? To opravdu nevím. Kopce jsou dost prudké, uvidí se v praxi.
  7. CYKLISTÉ – jelikož jsou cyklostezky z obou stran lesní stezka, pak využití nevidím. Prostě pojedou kus po asfaltu, žádný velký plus to není.
  8. Bruslaři z DALEKÉHO OKOLÍ? No opravdu jen případně na silový trénink. Určitě ne na pohodový výlet.
  9. Chodci a cyklisté do práce... bez komentáře. 🙂

Bruslaři cyklostezku sjedou?

Svou vlastní inspekci vykonali také redaktoři z Trutnovinek.

“Před začátkem stavby se přeli dva zastupitelé, zda cyklostezku zvládnou sjet i bruslaři. Odpůrce projektu a opoziční zastupitel Martin Jiránek považoval některé kopce za „nesjezditelné“. Místostarostka Hana Horynová tvrdila, že bruslaři stezku „sjedou“. Kdo měl tedy pravdu?”  Ptají se v Trutnovinkách a následně uvádějí své zjištění:

“Odpověď zní: bruslaři cyklostezku sjedou. Ano, jako na každé stezce v Česku, jsou i na této kopce, ale dají se sjet s přibrzděním. Odvážnější bruslaři to můžou pustit takříkajíc „bez brzdy“, po pár metrech je totiž zpomalí rovinka či menší protisvah.”

V článku na Trutnovinkách se jako plus uvádí vynikající povrch, nebo odpočinkové altánky s lavičkami. Mezi zápory je zmíněna šířka stezky (malá) a délka (krátká).

Pro kvalitu cyklostezky však podle redaktorů Trutnovinek bude klíčová především následná údržba stezky. Popadané větvičky, stejně tak jako drobné kamínky na cestě jsou pro bruslaře velmi nebezpečné.

Brždění na kolečkových bruslích není vůbec jednoduché. Za nejvhodnější způsob brždění na inlinech je zřejmě považováno „brždění pomocí téčka“. Bruslař dá jednu nohu dozadu, nastaví ji kolmo ke směru jízdy a „drhne“ o asfalt. Nelze samozřejmě zabrzdit na místě a opotřebovávají se tím kolečka.

 

82 clicks
62 clicks