Cinknuté zakázky budou „odměněny“

Cinknuté zakázky? Veřejné zakázky jsou vyhlašovány na cenu. Kdo vyhraje konkrétní zakázku, však mnohdy bývá v rukou firem, které se předem ohledně této ceny dohodnou. „Každý chvilku tahá pilku?“ Taková je obvyklá praxe. Manažeři firem koordinují postup při přípravě zakázek, vzájemně se informují o nabízených cenách a předem rozhodují, kdo ve které soutěži vyhraje.

Někdy – tak jako v případě regenerace Jiráskova náměstí v Trutnově – vznikne paradoxní situace, že se u dvou konkurenčních firem objeví v jejich portfoliu jeden a ten samý návrh.

Jak vyzrát na radnice Veřejné zakázky jsou vyhlašovány na cenu. Kdo vyhraje konkrétní zakázku, však mnohdy bývá v rukou firem, které se předem dohodnou na ceně. „Každý chvilku tahá pilku?“ Taková je obvyklá praxe. Manažeři firem koordinují postup při přípravě zakázek, vzájemně se informují o nabízených cenách a předem rozhodují, kdo ve které soutěži vyhraje. Někdy – tak jako v případě revitalizace Jiráskova náměstí v Trutnově – vznikne paradoxní situace, že se u dvou konkurenčních firem objeví v jejich portfoliu jeden a ten samý návrh. O tom jsme informovali v tištěné verzi Trutnováka na jaře tohoto roku. To může být samozřejmě náhoda nebo nějaké podivné nedopatření, ale nelze vyloučit, že jde o princip, který je podobný tomu, o které se zajímal ÚOHS. Ten takové jednání, kdy firmy mezi sebou uzavírají nezákonné dohody, považuje za poškozování veřejné soutěže. Podle dnešního vydání MF Dnes Antimonopolní úřad rozeslal advokátům firem, které se kartelových dohod dopouštěly, výsledné rozhodnutí. Na pokutách by měly firmy zaplatit více než dvě miliardy korun. Podělí se o ně sedm stavebních firem. Největší z nich, Strabag, Skanska a Eurovia, známe i zde v Trutnově. Strabag zajišťoval nedávno stavbu cyklostezky na Housce, Eurovia nyní dokončuje rekonstrukci ulice Smetanova. MF Dnes popisuje, jakým způsobem praxe kartelů funguje. „Dopoledne 12. března 2008 odešel z počítače jednoho z manažerů stavební firmy Strabag e-mail adresovaný kolegovi v konkurenční firmě Lesostavby Třeboň. ,Dobrý den, dle dohody zasílám cenu na akci Bakaláře v Písku,‘ stálo v něm. Následovalo podrobné ocenění jednotlivých položek rekonstrukce okolí kostela Narození Panny Marie v Písku. Zakázky, do níž se obě firmy hodlaly přihlásit,“ píše list a vysvětluje, že konkurenti se předem domluvili na scénáři: Strabag získá kontrakt, Lesostavby (tentokrát) prohrají. K zvěrohodnění však zašlou „krycí nabídku“. Lesostavby následně poslaly nabídku o 0,9 procenta vyšší. Kompenzace se pak uskuteční později nebo jako v tomto konkrétním případě o rok dříve, kdy podal v zakázce rekonstrukce Jeronýmovy ulice v Třeboni Strabag svou „krycí nabídku“ a umožnil tak Lesostavbám zvítězit. Jiná taktika byla použita u miliardové soutěže na silnici R4. Tam sice Eurovia „pustila“ sdružení Strabag – Swietelsky k zakázce, pak se ale Eurovia stala subdodavatelem vítězů a kontrakt na 256 milionů byl větší částka, než kolik získal člen vítězného dua Swietelsky, píše ve svém článku MF Dnes. Podle tvrzení listu díky tajné dohodě jen v tomto případě vytáhly stavební firmy z rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic téměř dvě stovky milionů.

Tištěné vydání Trutnovak z 2 března 2015

O tom jsme informovali v tištěné verzi Trutnováka na jaře tohoto roku. Mohla to být samozřejmě náhoda nebo nějaké podivné nedopatření, ale nelze vyloučit, že jde o princip, který je podobný tomu, o který se zajímal ÚOHS. Ten takové jednání, kdy firmy mezi sebou uzavírají nezákonné dohody, považuje za poškozování veřejné soutěže.

Podle dnešního vydání MF Dnes Antimonopolní úřad rozeslal advokátům firem, které se kartelových dohod dopouštěly, výsledné rozhodnutí. Na pokutách by měly firmy zaplatit více než dvě miliardy korun. Podělí se o ně sedm stavebních firem. Největší z nich, Strabag, Skanska a Eurovia, známe i zde v Trutnově.

Strabag zajišťoval nedávno stavbu cyklostezky na Housce, Eurovia nyní dokončuje rekonstrukci ulice Smetanova.

MF Dnes popisuje, jakým způsobem praxe kartelů funguje.

„Dopoledne 12. března 2008 odešel z počítače jednoho z manažerů stavební firmy Strabag e-mail adresovaný kolegovi v konkurenční firmě Lesostavby Třeboň. ,Dobrý den, dle dohody zasílám cenu na akci Bakaláře v Písku,‘ stálo v něm. Následovalo podrobné ocenění jednotlivých položek rekonstrukce okolí kostela Narození Panny Marie v Písku. Zakázky, do níž se obě firmy hodlaly přihlásit,“ píše list a vysvětluje, že konkurenti se předem domluvili na scénáři: Strabag získá kontrakt, Lesostavby (tentokrát) prohrají. K zvěrohodnění však zašlou „krycí nabídku“. Lesostavby následně poslaly nabídku o 0,9 procenta vyšší. Kompenzace se pak uskuteční později nebo jako v tomto konkrétním případě o rok dříve, kdy podal v zakázce rekonstrukce Jeronýmovy ulice v Třeboni Strabag svou „krycí nabídku“ a umožnil tak Lesostavbám zvítězit.

Jiná taktika byla použita u miliardové soutěže na silnici R4. Tam sice Eurovia „pustila“ sdružení Strabag – Swietelsky k zakázce, pak se ale Eurovia stala subdodavatelem vítězů a kontrakt na 256 milionů byl větší částka, než kolik získal člen vítězného dua Swietelsky, píše ve svém článku MF Dnes. Podle tvrzení listu díky tajné dohodě jen v tomto případě vytáhly stavební firmy z rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic téměř dvě stovky milionů.

TOP 10 dodavatelů veřejných zakázek pro Trutnov a druhy řízení, které město Trutnov jako zadavatel vypisuje. Zdroj: vsechnyzakazky.cz