[bsa_pro_ad_space id=7]

Přátelé, Trutnováci, jelikož je kolem úklidu sněhu mnoho vášnivých diskuzí, zpracoval jsem pro vás podrobný rozbor činnosti Technických služeb. Zajímal jsem se podrobně o financování, rozdělení pravomocí, systém úklidu, zvládání kalamity, právní pozadí úklidu, počet lidí, techniky, problémy, práce lidí z Úřadu práce atd.

Chci tak doplnil článek v Trutnovinkách, který nešel až tak do hloubky a moc toho nevysvětlil. Dohodl jsem si schůzku s ředitelem Technických služeb panem Labíkem a pořádně se na něj připravil. Přes 20 mých otázek a další otázky přímo vaše.

Článek je dost dlouhý, ale prosím pročtěte si ho celý. Budete tak mít hodně dobrou představu, jak to vlastně celé funguje, kde jsou problémy, zádrhele, co je v možnostech Technických služeb a co ne, zda nadáváte oprávněně atd…

Nechci ani obhajovat Technické služby, ani na druhou stranu nehledám všude problémy. Snažím se nestranně představit fakta a názor si nakonec udělejte sami. Musím říct, že z celého rozhovoru jsem neměl dojem, že se pan Labík nějak vymlouvá. Prostě popisoval situaci a často jsem mu dával za pravdu.

V první části jsem si sepsal výstupy z rozhovoru v podobě 7 hlavních témat, ve kterých jsou rozebrané hlavní otázky kolem fungování Technických služeb. Zde sledujte hlavně jednotlivé Detaily. V druhé části jsou reakce na vaše otázky z Facebooku. V třetí části je moje osobní shrnutí, zda je možné nadávat a případně komu. 🙂

Pokud se vám bude rozbor líbit, sdílejte. Díky.

Foto: M. Jiránek

Část první

  1. téma Jaké jsou role jednotlivých aktérů úklidu silnic. Co mají na starosti Technické služby (TST)?

TST mají na starosti všechny ulice, chodníky, náměstí, parkoviště v oblasti města (mezi cedulemi Trutnov včetně integrovaných obcí.) avšak MIMO státních silnic, které Trutnovem procházejí. Ty hlavní tahy jsou – Náchodská, Polská, Struha, silnice skrz Bojiště, kolem Alberta a Tesca na hory. Hlavní tahy má na starosti Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje (SÚS), která uklízí všechny silnice mezi městy.

Detail č.1 – Častým problémem na Polské a Náchodské ulici je úklid chodníků. Proč je to těžší než jinde? Hlavní tahy mají na šířku třeba 12 metrů a na tuto plochu se vejde během velkého spadu hodně sněhu. A pluh SÚS sníh prostě nahrne na kraj silnice, zpravidla na chodník, který má šíři 1,5 metru a lehká technika, kterou mají TST k dispozici na chodníky, má s úklidem toho sněhu problémy. Proto musí vyjet těžší nakladače a traktorbagry a úklid tím pádem trvá déle.

 

Detail č.2 – Koordinace TST s SÚS nefunguje. Hlavním úkolem SUS je zprovoznění hlavních tahů, ostatní průjezdy městem neřeší.

  1. téma Souvisí s prvním tématem. Lidi v diskuzích hodně psali o tom, že jeli z Vrchlabí nebo Náchoda, jak pohoda, a pak přijeli sem a tady špatné. Hlavně cesta z města na Zelenku. V čem je ten rozdíl, mají pravdu?

Toto téma jsme rozebírali poměrně dlouho. Dost mě zajímalo, čím to je. Vysvětlení mne docela překvapilo 🙂 Takže postupně, protože příčin je víc.

Detail č.1 – SÚS udržuje komunikace první třídy, které nemají zdaleka tolik technických zařízení (kanalizační poklopy atd…) a proto mohou používat při práci radlice s kovovým břitem s hmotností cca jedné tuny (mohou tedy brousit silnici těsně nad povrchem). TST pracují na městských silnicích, kde je kanálů mnohem více. Aby nedocházelo k jejich poruchám a poškozením, používají se radlice s gumovým břitem. A gumou dost dobře nelze odstranit ze silnic zmrazky (hrboly – letos např. Zelenka).

Detail č. 2 – S tím souvisí i tvorba těchto zmrazků (namrzlých hrbolů). Většina zmrazků vzniká tak, že na hladkou plochu odpadávají z aut hromádky sněhu, které mají na blatnících za koly. Další auta je hned ujezdí a mráz vytvrdí. Radlice s gumou tuto hodně pevnou hmotu nemá šanci rozbít.

Detail č.3 – V letošním případě se ke všemu navíc přidaly i extrémní mrazy. Sůl při teplotách okolo nuly začíná rozpouštět led a namrzlý sníh v řádu minut. Ale čím nižší teplota, tím pomaleji sůl působí. V případě teplot mínus 10 stupňů a nižších (když u nás byly noci i kolem mínus 20 stupňů) začíná sůl působit až v řádu hodin a na zmrazky pak působí mnohem méně.

Detail č.4 – Výhodou hlavních tahů je, že na nich jezdí víc aut, hlavně těžkých náklaďáků, které i jen trochu lehce nasolené zmrazky svou vahou mohou rozdrtit. Přes Zelenku není kamionová doprava naštěstí vysoká… ale v případě zmrazků je to nevýhoda, protože jsou tím pádem méně mechanicky drcené.

  1. téma Jak vlastně funguje úklid města? Jaké jsou priority? Proč některé ulice chodníky uklizené jsou a jiné nejsou?

Město má vytvořen ZIMNÍ PLÁN ÚDRŽBY. Ten navrhují TST společně s policií, hasiči a dalšími dotčenými organizacemi a finálně ho schvaluje vedení města. V něm jsou stanovené priority, co se musí uklízet první, co se uklízí další a co počká. Jsou zde určené jasné okruhy, k nim přiřazené stroje a počet lidí podle náročnosti okruhu. Takže už se pak jede podle přesně dané trasy, podle plánu. Těchto okruhů je celkem 38. Jedno vozidlo při jednom okruhu najede zhruba 30-70 kilometrů silnic nebo chodníků.

Detail č.1 – Běžný okruh při mírném chumelení trvá objet 2-3 hodiny. Při větším chumelení 5-6 hodin a v současných kalamitních spadech sněhu i přes 10 hodin. Takže třeba řidič s multikárou, který má projet za jeden okruh 60 kilometrů chodníků ho jede při kalamitě 4krát delší dobu. V případě kalamitního stavu začíná technika vyjíždět ve 2:30 hodin ráno, v ostatních případech vyjíždí technika ve 3:00, aby bylo vše důležité vyčištěno mezi 5:00 a 6:00. Ukončení průjezdu okruhů bývá kolem osmé hodiny. V případě kdy okruh trvá 4krát déle, to prostě nejde. Takže to zvládne místo do 6:00 uklidit třeba až v 13:00. Po projetí okruhu dojde k bezpečnostní přestávce a následně vyjede zpět na svou trasu na dočistění.

Detail č.2 – PRIORITY jsou – průjezdné hlavní trasy městem, příjezdy do nemocnice, k hasičům a policii, autobusové trasy, vlakové a autobusové nádraží, následně školy, školky, hlavní parkoviště, vedlejší ulice, hlavní chodecké trasy, pak další chodníky atd… Základem je tedy zajistit průjezd hlavních komunikací a chodníků, aby lidé mohli dojet do práce a děti dojít do škol. A pak postupovat podle kapacit směrem k méně důležitým částem města.

[bsa_pro_ad_space id=8]
  1. téma Jak je to vlastně v zákoně? Kdo má jaké povinnosti?

Před několika lety došlo k zásadní změně zákona. Před tím měl desítky let zodpovědnost za úklid vždy majitel domu, který však uklízel chodník, který nevlastnil (vlastníkem bylo zpravidla město). Jenže přibývalo různých soudních sporů o odškodnění za úrazy, kdy lidi spadli na ledu či sněhu. Postupně rostly částky, které poškození dokázali vysoudit a navíc vznikaly spory o to, kdo má vlastně zodpovědnost, když chodník není ve vlastnictví majitele domu. Takže se zákon změnil a město (vlastník) má nyní nejen zodpovědnost, ale musí i uklízet.

Detail č.1 – Nyní nemá vlastník domu žádnou povinnost si před ním uklízet, takže to samozřejmě velká část z nich nedělá (velká část naopak jo a ty určitě chválím). V zákoně by podle lidí z praxe mělo být něco mezi. Tedy to, že uklízet bude muset majitel domu, ale zodpovědnost za úrazy by mělo město, protože se reálně může snadněji pojistit a zvládnout případné soudní spory. Zdá se mi to jako dobré řešení, určitě pro případ kalamit.

Detail č.2 – Pozor, zde je velká zajímavost. V zákoně NENÍ, že město ODSTRAŇUJE NÁSLEDKY ZIMY, ale že ZMÍRŇUJE NÁSLEDKY ZIMY. To slovo “zmírňuje” je velmi důležité. Takže není v zákoně, že město má v případě vánice zajistit chodníky čisté a silnice bez sněhu. Znamená to, že silnice prostě bude průjezdná a nebude na ní půl metru sněhu, ale může na ní zbytek sněhu, což znamená to zmírnění.

Detail č.3 – V zákoně je také uvedeno, že si mají všichni počínat tak, aby ostatním nevznikla prováděním zimní údržby škoda. Takže pokud si někdo odháže auto a sníh naháže na vypluhovaný chodník nebo silnici s tím, že to za chvilku stejně projede pluh, tak tím vlastně porušuje zákon. Každý by měl vyhazovat sníh tam, kde nedělá škodu ostatním, čili určitě ne na již vyházená či vypluhovaná místa. I když chápu, že je to často těžké 🙂

Detail č.4 – Důležitá informace pro vlastníky domů. V zákoně je ošetřeno i to, kdo má zodpovědnost v případě okapů, které nemají vývod v zemi, ale na chodníku. Protože zodpovědnost za to, že u vývodu z okapu zmrzne velká louže a někdo se po ní smekne, již není města, ale právě majitele okapu, domu.

  1. téma Existují v zákoně nějaké sankce za špatný úklid? Mohou TST dostat třeba pokutu?

Nemohou. Žádná pokuta za nevyhrnutý chodník není. Jediná sankce je, že vedení TST může být odvoláno.

Občané však občas dávají k soudu právě nesplnění úklidu primárně při úrazu. TST se následně musí vyvinit, obhájit. V případě, že soud rozhodne ve prospěch žalujícího, musí zaplatit město částku ze své pojistky.

  1. téma TST a spolupráce s Úřadem práce? Proč není v ulicích víc lidí z Úřadu práce s lopatami?

TST spolupracují s Úřadem práce. Mají od něj 6-8 lidí. Jenže…

Detail č.1 – Aby mohly TST žádat lidi z Úřadu práce, musí každý měsíc podle zákona dokazovat svou bezdlužnost. Jinak jim Úřad práce lidi přidělit nemůže. Podle dlouhodobých celoročních statistik potřebnosti každý měsíc obnovují TST žádost s bezdlužností na těch 6-8 lidí. Víc jich prostě dlouhodobě nepotřebují a kdyby žádaly víc, tak je nezaměstnají. A když nastane kalamita a najednou by bylo třeba 20 lidí navíc, tak podle všech zákonných podmínek a lhůt trvá nová žádost právě kvůli dokazování bezdlužnosti zhruba 3 týdny. Takže než může Úřadu práce vydat lidi, už je po kalamitě a ti lidé již nejsou třeba. Hmmm…

Detail č.2 – Lopaty pro nezaměstnané z Úřadu práce nejsou až takový problém. Problém je, že ti lidé jsou na Úřadu práce často proto, že prostě nechtějí pracovat. A zároveň také nevědí, jak vyhazovat, solit, na co dávat pozor atd. Nejde je jen tak vypustit na Zelenku nebo Kryblici a říct, těchto pět ulic bude do večera vyházených. Takže na skupinku 4-5 lidí je potřeba člověk, který je bude hlídat. A ten člověk pak bude chybět za volantem pluhu nebo traktoru. A další problémy nastávají s rizikem úrazu těchto lidí a nebo se škodou, kterou mohou způsobit. Poškrábané auto lopatou při vyhazování chodníku například. Prostě zapojení lidí, kteří pracovat zpravidla nechtějí a neumí (i když byste řekli, že je to jen házení lopatou) může vyvolat často větší problémy, než by to přineslo výhod.

Zde jen abych předešel naštvání na nezaměstnané. Je to samozřejmě o lidech. Někteří jsou ok a uklízí, jiní ne. Ale brát nárazově lidi z Úřadu práce je prostě často loterie.

  1. téma Jak je to s financemi, lidmi, mechanizací? Čísla, peníze, systém atd…

Standardní rozpočet na zimní údržbu je 3 miliony korun. Je to zhruba na klidné zimy, které byly v průběhu posledních let. Schvaluje se předem vždy před zimou. Po zimě se pak udělá konečné vyúčtování. Letos již podle aktuálních propočtů bude zima stát město zhruba 6-8 milionů.

  • Úklidových okruhů má město 38.
  • 22 okruhů, zajišťují TST (včetně pěti okruhů pro ruční čištění – každý z těchto okruhů má pět podokruhů)
  • 16 okruhů je zajištěno dodavatelsky. Část okruhů je jen ruční, kdy chodí party lidí. Další okruhy jsou například okolní obce, na které lze najímat traktory.
  • Celkem je v terénu zhruba 40 lidí z TST.
  • 6-8 lidí z Úřadu práce.
  • 6-8 lidí z Ústavu v Hostinném.
  • 4 pracovníci na dohodu o provedení práce.
  • Celkem tedy uklízí Trutnov zhruba 55-60 lidí.
  • Na odvoz sněhu jsou najaté stroje a lidi, takže sníh odváží aktuálně 8 nákladních automobilů a 4 traktorbagry.

Detail č.1 – Aktuálně mají TST v provozu 3 velké pluhy/sypače. Problém nastává, když se některý z nich porouchá. Oprava často trvá několik dní, protože nejsou náhradní díly skladem (jsou to často speciální součástky). Takže se na opravu čeká třeba 3 dny a více.

Detail č.2 – Cena jednoho velkého pluhu/sypače je zhruba 7 milionů a i malá multikára s radlicí a sypáním vyjde na 2,5 milionu. Tyto stroje se na rozdíl od náklaďáků na odvoz sněhu nedají najímat, protože je nikdo nemá. Jsou to tak specifická vozidla, že mimo sněhových nadílek jsou celý rok nevyužitelná, takže si je jen tak nějaká dopravní firma nekoupí (na rozdíl od nákladních aut, která lze využívat pořád). V době kalamity tedy nejde jen tak někam zavolat a dojednat 10 dalších pluhů a sypačů.

Detail č.3 – Je to vše o penězích. Při logické úvaze se z pohledu posledních pěti zim,kdy žádné velké kalamitní sněžení de facto nebylo, nevyplatí koupit do garáže auto za 7 nebo 2,5 milionu, když pro něj nebylo využití. Za ty roky by prostě jen stárlo a ztrácelo na ceně. A i já jako zastupitel bych měl hodně otázek, kdybych zjistil v předchozích zimách takového nadbytečné investice. Protože pak ty peníze samozřejmě budou chybět jinde.

Část druhá – Vaše otázky z Facebooku a diskuzí.

Prošel jsem si několik příspěvků, kde se rozvinula větší diskuze týkající se sněhu a úklidu. Z dost možná stovek komentářů a reakcí jsem vybral několik, které mne zaujaly. Velká část otázek je vysvětlena již výš v jednotlivých tématech. Pokud jsem si nějaké vaší otázky nevšiml, omlouvám se 🙂 Případně ji napište do komentářů sem.

Otázka 1. Toto psalo více lidí. Úklid náměstí, kdy se dělalo velké haló s úklidem náměstí, prosby o odjetí s auty atd. A pak velká nespokojenost, že se vlastně na náměstí nic neuklidilo.

Reakce Náměstí se neuklízí. Žádné náměstí, ani Krakonošovo, není v Plánu mezi prioritami. Na náměstí se udělaly akorát průchody pro lidi na hlavní směry. Prioritně naopak šlo o ulice u náměstí. Uklízí se Bulharská, Jihoslovanská, Palackého, Havlíčkova.

A při velkém spadu sněhu se to dělá tak, že se během dne pluhuje, ale sune se to vše jen na stranu, často na auta. To se během dne musí vydržet, protože se nedá zablokovat průjezd na hodinu, kdy tam budou bagry nakládat tatrovky. A pak se večer, když není tak velký provoz, udělá úklid hlavních hromad a nahrnutých valů.

Otázka 2. Multikára dvakrát za hodinu projížděla již projetou ulici, kterou před chvilkou projel traktor, ale chodník u ulice neřešila.

Reakce To je náhradní varianta v případech, kdy je rozbitý velký pluh se sypačem. Takže ho nahradí traktor, který pluží, ale nemá sypač, tak za ním projede multikára, která má sypač.

Otázka 3. V Poříčí se neustále skáče při výstupu z autobusů do metrových nahrnutých valů a nástup je to samé. Kde jsou technické služby?

Reakce Chodí přímo dvě party lidí mezi Poříčím a Zelenkou přes celé město, které vyhazují zastávky autobusů. K tomu čistí přechody a podchody. Pokud tato situace nastala, pak to chce napsat, která zastávka přesně. Je možné, že šlo zrovna o průjezd velkého pluhu SÚS, který tam sníh nahrnul, ale to by určitě nemělo trvat víc dní.

Otázka 4. Chodníky – někdy jsou protažené, někdy nejsou, někdy jen do poloviny a pak najednou nic.

Reakce Jede se přesně podle plánu. Při kalamitě se čistí nejdřív hlavní chodníky, pak se u vybraných chodníků čistí jedna strana ulice a až později druhá. Je také možné, že to daný menší stroj nezvládne, takže ukončí v půlce a pak se plánuje přijetí větší techniky.

Otázka 5. Ta je moje vlastní 🙂 Před Vánoci byla jeden den ledovka a před nemocnicí se asi na 400 metrech chodníku objevila takřka souvislá kompaktní vrstva soli. Co to bylo za akci, že na malou vrstvu ledu se vyháže na pár metrech několik metráků soli?

Reakce Došlo k selhání lidského faktoru a hned další den jsme zajistili nápravu.

Shrnutí – Chválit nebo nadávat? A komu?

Jelikož je v případě úklidu města více možný terčů, které lze zkoulovat, vezmu je postupně.

Technické služby Trutnov – Když si zpětně promítnu poslední čtyři zimy, které byly na sníh, natož na kalamity velmi chudé, je třeba z mého pohledu TST v letošní zimě spíše chválit. Po čtyřech teplých zimách nikdo dost dobře nemohl čekat kalamitu. Dá se určitě kritizovat nedostatek mechanizace, ale pokud by drahé pluhy měly 4 z 5 zim stát v garážích a jednou za 5 zim vyjet na 14 dní při kalamitě, pak se to ekonomicky hodně nevyplatí. Samozřejmě menší chyby nastaly, ne všechny zastávky byly vždy super, ne všechny chodníky či ulice jsou dobře průchozí, ale je kalamita… Takže za mě osobně při možnostech i limitech, které TST mají, chválím, že to zvládly dostatečně a nenastala žádná vyloženě nezvládnutá krizová situace.

Vedení města Trutnov – Dost podobné argumenty jako u TST. Kalamitní zimy prostě poslední roky nebyly a kdybychom se my zastupitelé či občané dozvěděli, že si TST třeba za 15 milionů koupily dva nové pluhy v době, kdy v zimě není sníh, asi bychom všichni dost nadávali, že pak není třeba na opravy chodníků nebo podporu sportu mládeže. Je to tedy vše o penězích a těch máme omezené množství. Myslím, že v posledních teplých zimách jsou priority města i lidí v Trutnově jinde než v nadvybavenosti TST na kalamity v zimě.

Správa a údržba silnic – Podle informací, které mám, tak hlavní tahy mezi městy byly projeté dobře. Takže u SÚS lze kritizovat maximálně menší pružnost ve spolupráci s jednotlivými městy a jejich technickými službami. Ale jejich prioritou jsou hlavní tahy a ty jsou pro chod měst a státu prioritní.

Stát, poslanci – Ano, zde by se nadávat dalo. Myslím, že u dvou věcí určitě. Jednak zákon, že město nyní uklízí vše a vlastníci domu nemusí nic, se úplně nepovedl a řešením je určitě nějaká spolupráce mezi městem a vlastníky domů. A za druhé velmi obtížné nárazové získání lidí z Úřadu práce v době kalamity je zpracováno velmi špatně a nepružně. Zde by bylo určitě dobře nejen pro sněhové kalamity usnadnit spolupráci měst, technických služeb a Úřadů práce.

Trutnováci – Určitě dokážu pochopit, že část lidí štve špatně nahrnutý val sněhu od pluhu v místě, kde by ho fakt nečekali. A určitě mohly různé další detaily naštvat mnoho dalších lidí. Avšak věřím, že dost otázek jsem vyjasnil v tomto příspěvku a příští kalamitu již bude méně nervů a emocí 🙂

Naopak si užijme krásy zachumelené zimy, vždyť ji zase pár let nemusíme mít. V létě navíc budeme moci s vděkem vzpomínat, až si budeme moci díky současnému sněhu zalévat zahrádky bez toho, že dojde podzemní voda.

Takže nakonec chci poděkovat lidem, kteří kolem sebe šíří v příspěvcích i mluveným slovem radost ze zimy a smíření se s množstvím sněhu 🙂 Jen tak dál…

 

[bsa_pro_ad_space id=3]